Uncategorized

Rehabträning

Nästan alla idrottare drabbas någon gång i livet av en skada. I flera fall kan det till och med vara avgörande om de kan fortsätta med sin idrott eller inte. Men om man har varit med om en skada eller genomgått en operation, så gäller det att inte ”lata till sig” och bli stillasittande, utan att försöka komma igång igen så snabbt som möjligt. Med detta sagt, så är det dock viktigt att utföra rörelser som är anpassade till skadan.

Sök upp en sjukgymnast

För att få den bästa rehabträningen och dessutom få till stånd ett lämpligt och anpassat träningsschema, så är det en god idé att ta hjälp av en sjukgymnast. Denne undersöker dig och tar reda på hur skadan har uppstått. Du får då en plan att följa som gör att du tränar rätt. I vissa fall är det även bra att få stötvågsbehandling med mera, för att få skadan att läka snabbare.

Egna rehabövningar för lättare skador

Om du har genomgått en fotoperation där benet har varit av eller sågats av, så kommer skelettet att kännas stelt, och så även leder. Det viktiga är då att du rör på tårna så ofta som möjligt genom att göra enkla tåböjningar och tåhävningar för att mjuka upp lederna igen. Att gå lite på foten, även när den är relativt nyopererad är också av stor vikt, då skelettet läker snabbare.

Har du haft problem med ett knä, så kan du göra raka knälyft, alternativt raka benlyft i sidoställning. Då böjer du det ena benet och sträcker ut det sjuka benet rakt ut så att knäet befinner sig i en rak ställning. Lyft långsamt upp benet och sänk det igen. Upprepa 2×15 i början och utöka sedan upprepningarna.

Om du drabbats av ryggont, så kan övningar som plankan eller att bilda en rak linje genom att sträcka ut det ena benet bakom dig och motsatta armen framför dig, vara två bra alternativ. Oavsett vad du tränar så ska alltid ryggen hållas så rak som möjligt och du bör istället ta i med benen och rumpan. Även när du lyfter saker som bilbarnstolar, möbler eller dina egna barn, så bör ryggen hållas i en rak ställning för att inte genomgå en felaktig belastning.

När du börjar återhämta dig

Trots att skadan har läkt och kroppen längtar efter att ge sig ut i skog och mark igen, så ska man aldrig ta i för hårt i början. Detta genom att skadan då kan göra sig påmind igen. En kroppsdel med en gammal skada, är alltid extra skör och det krävs inte så mycket för att problemen ska dyka upp igen. Börja så smått med belastning och utöka med tiden. En sport som du kan utöva som inte belastar kroppen på samma sätt, är simning. Detta är en perfekt träningsform, oavsett om du gör rehabträning eller sportar som vanligt.